new zeeland is such a crazy place!

waahhhh världen är så konstig numera. här på nya zeeland heter woolworths inte ens safeway utan till och med countdown, dollarn ligger på 5.60 och bensinen kostar 1.81 dollar per liter. inte för att jag behöver bekymra mig om det sistnämnde. folk säger "fish 'n chOps" och säger att JAG har en konstig dialekt. vad är det för stil va?

jag har alltså anlänt till auckland och börjar härmed mitt 26 dagars långa äventyr på nya zeeland. fyra timmars nattflyg från cairns med landning kl 5.15 i morse. jag hittade en shuttlebus som tog mig till mitt hostel, där jag fick reda på att jag inte fick checka in förrän efter kl ett. snällt! jag fördrev någon timme vid internet (klockan 07.00 är tydligen en perfekt tid att skypa med folk i sverige, ALLA är online!) innan jag blev fruktansvärt hungrig och beslöt mig att utforska staden lite. promenerade gator upp och gator ner, hittade ett countdown (!!!) och köpte lite frukost. päron och pastamix, har ni någonsin hört om en vettigare frukost? jag hittade dessutom biblioteket där jag läste på lite om auckland innan klockan faktiskt hade hunnit bli ett och jag begav mig tillbaka mot hostelet för att checka in. jag bor i ett smutsigt och litet four-beds-dorm utan fönster i källarplan. tur att det bara är två nätter! 

nu är klockan två och jag är tillbaka på biblioteket med resten av aucklands befolkning. det märks att det är gratis internet! än så länge vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om detta konstiga land. vädret är svalt men inte kallt med växlande molnighet. perfekt koftväder och det är skönt att för en gångs skull kunna gå utanför dörren utan att dränkas i sitt eget svett. min favoritgata är lorne st som är full med små fina butiker och mysiga cafés. resten av staden är ganska grå. många byggnader har slitna & trasiga fasader och lite överallt sticker det upp blänkande skyskrapor. konstig blandning.

undrar vad jag ska göra resten av dagen. funderar på att gå till the art gallery. sedan måste jag nog handla lite mat och så tänkte jag gå och lägga mig riktigt tidigt. har ju knappt sovit inatt och ska försöka hoppa på någon slags gratis sightseeingtour i morgon.

hoppas ni har det bra där hemma! saknar er alla. puss och kram!


translation
i've finally arrived to auckland. been around the city a bit and i don't quite know what to think about it. there's not really much to do and the city is pretty grey with a few randomly placed scyscrapers looking all modern and businessy. i've found some really nice streets though, my favourite so far is lorne st with all its small shops and cosy cafes. what more... nothing really. staying here for two nights and then i'm off with the kiwibus. stay safe, kids!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0